Three Swedish reviews for the new album

The Bristles – Bigger Than Punk – album
Three reviews from Swedish blogs/zines

MOSHER
“Det torde vid det här laget vara fullt rimligt att kalla The Bristles för veteraner. Har man varit punkare sedan -82 får man liksom utstå det. Men medan jag av andra recenserade bandsläpp, med medlemmar bestående av äldre punkare, tidigare fått intrycket av mellanmjölk ger i stället Bristles ett visst hopp: Att man blir mindre förbannad med tiden är bara att glömma, oförrätt är oförrätt. Det är värt att ha i åtanke, även om ålder inte är en särskilt viktig när det kommer till bedömning av ens kompetens. Alls. För Bigger Than Punk är intressant på sitt sätt; Titeln är inspirerad av den socialistiska hiphop-duon Dead Prez och “Spirit Away” är, tro det eller ej, en dub-låt. Oväntat så det förslår men framfört på ett sätt som ändå gör att det känns rimligt.

I övrigt finner du högoktanig punk i full hastighet med en del klassiska rock ‘n’ roll-riff, men jag skulle kanske inte gå så långt som i pressmeddelandet och se det som råpunk. Det är måhända inte min kopp te fullt ut, men för fans av streetpunk och liknande ligger liknelserna inte så långsökt långt bort. Men nog har det fart alltid, för Bristles kan fortfarande.”

PUNK I SVERIGE

The BristlesBigger Than Punk är en märkligt packeterad historia. Se på bilden, och bedöm själva. Det är ju dock bara framsidan. Inuti detta digipak har vi texterna ihopträngda på två sidor, och ett gäng blyertsskissar med både alldagliga och obscena motiv. Jag tycker inte att skivan ser så jävla lockande ut. När man kör igång den så börjar det hårt med Gulag som handlar om den förtryckta arbetarklassen och den rika eliten. Den visar snabbt vad man kan ha att vänta sig av skivan; det är gamla The Bristles i rötterna men mer välspelat och med mognare framtoning (inte så konstigt med tanke på tiden om gått), vilket innebär att det delvis låter lite NYHC. Annars kan jag säga att texterna behandlar viktiga ämnen som homofobi, jämlikhet, sexturism (i en låt där jag gissar att alla känner igen introt) osv.

Bottenmärket på skivan är Spirit Way som är en långsam baktaktslåt, kanske är tråkigt av mig att stöta bort det som sticker ut mest, men jag missar helt poängen med den låten. Detta vägs upp med att ha ett par bra toppar, som Revolution of the Rich (där det mot slutet flörtas lite med Dead Kennedy’s), In The Closet, Gulag och avslutande The End som är en härligt kaosig domedagsprofetia. Helt klart rekommenderad skiva till den som gillar ärlig i-ditt-ansikte-punk med sammhällsmedvetna texter.”

LUKINZINE

Priset för årets fulaste omslag går härmed till Bristles, som på den nya given Bigger Than Punk har en sådan oinspirerande förpackning att man nästan inte vill trycka på playknappen. Musikaliskt har däremot inte mycket förändrats, och deras sedvanligt smutsiga gatupunk med rockflirtar är med andra ord helt intakt, och så är även det politiska innehållet som exploderar rakt i ansiktet på lyssnaren redan i det inledande spåret Gulag. Albumtiteln Bigger Than Punk samt låten Bigger than punk rock är naturligtvis en passning till Dead Prez och deras Bigger than hip-hop, en idé som för övrigt även Umeås Forever Young lekte med i sin låt Bigger than hardcore. Detta går förstås väldigt bra hand i hand med resterande politiska innehåll, eftersom en sådan titel understryker att det finns saker inom punkscenen och världen som är större än själva punkmusiken, och det kanske är något som bör sägas lite oftare.

Bristles största styrka ligger utan tvekan i texterna, och rent musikaliskt blir det som bäst när de skalar bort allt vad melodier och baktakt heter, och bara maler på som i låtarna Gulag, American dream och Holidays in Thailand. Detta innebär med andra ord att ska- och dubutflykter som i Spirit away är helt och hållet meningslösa.